Project Face Design

ABOUT

Project Face Design

Project Face Design is a design research project about the effect of facial enhancement on the human condition by Marsha Wichers. Besides her work as a cosmetic doctor, Marsha also has an education in fine art and design. She is specialized in sculpture, 3D scanning and Computer Aided Design of the human body.  

 

Marsha: "Facial enhancement has almost become a commodity these days. Everybody can buy full lips, botoxed skin and re-shaped cheekbones. But here lies a danger, our face isn’t a commodity".

 

"Our face is one of the most important parts of what makes us human and embodies our personality and individuality. If we go too far in facial enhancement, our faces will start to look unnatural and may communicate in a different way. Within my design research I wanted to gain insight in this matter because I think it is important to be aware of the side effects of our efforts to look young and beautiful".

"I think it is important to be aware of the choices we want to make regarding the way we look as human beings. Especially with the coming technological age where we as humans will compete with artificial intelligence and robots".

"Medical technology provides us with the opportunity to soften the signs of ageing, but we should always respect and embrace our individual looks, with its imperfections, because that's an important part of what makes us human".

 

Marsha combined her knowledge of medical technical possibilities with an ‘out of the box’ design approach. She took her own face as a starting point for visualizing different design possibilities. The goal of project Face Design is to raise awareness and to start a discussion about societal and ethical issues regarding facial enhancement.

 

In de afgelopen 20 jaar is het gebruik van Botox enorm toegenomen. Niet alleen gebruiken steeds meer mensen Botox, ook beginnen mensen steeds jonger met het gebruik.

 

Wat is het effect van deze trend op onze

non-verbale communicatie?

Het aantal Botox-behandelingen in de VS steeg van 65 duizend in 1997 tot meer dan 4,5 miljoen in 2016. Deze trend zien we ook terug in Nederland. Het taboe op het gebruik van Botox begint te verdwijnen en steeds meer mensen willen hun uiterlijk verbeteren. Ze zijn echter ook bang om "zichzelf te verliezen": hoewel ze graag willen worden behandeld, benadrukken veel cliënten dat het er natuurlijk uit moet zien. Ze willen niet dat iemand opmerkt dat ze iets aan hun uiterlijk hebben laten doen.

Maar wat maakt dat een gezicht er onnatuurlijk uit kan zien na Botox-injecties?

 

Dat zit 'm in de manier waarop het gezicht beweegt. Botox ontspant spieren in het gezicht, maar wanneer teveel Botox gebruikt wordt verlies je de mogelijkheid om je gelaatsuitdukking juist te gebruiken. Dan gaat de mimiek er vreemd en onecht uit zien.

Ik heb dit fenomeen gevisualiseerd door mezelf als proefpersoon te gebruiken. Ik heb mezelf gefilmd terwijl ik verschillende gezichtsuitdrukkingen maakte, vóór en na een volledige gezichtsbehandeling met Botox te hebben ondergaan. Met emotieherkenningssoftware heb ik de verschillen in emotie gemeten die mijn gezicht uistraalde voor en ná Botox.

 

Ik heb gemerkt hoe moeilijk het is om boosheid te tonen wanneer je niet kunt fronsen of walging te laten zien wanneer je de mondhoeken niet naar beneden kunt trekken. Maar gek genoeg was het ook moeilijk om de emotie te ervaren die deel uitmaakte van de expressie, na het ondergaan van de Botox-injecties. Zo was het bijna alsof ik me minder positief voelde terwijl ik lachte.

Als het Botox gebruik blijft toenemen zou dit effect kunnen hebben op de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Ze zullen elkaar wellicht minder goed begrijpen. Het is ook de vraag wat het betekent als jonge mensen starten met Botox gebruik voor het 25e jaar. Hun brein is nog niet volgroeid en ze zijn in sociale interacties nog volop aan het leren hoe ze hun gezicht inzetten in non-verbale communicatie.

Kortom, werk aan de winkel voor de cosmetische industrie om meer verantwoordelijkheid te nemen en na te denken over een leeftijdsgrens voor cosmetische ingrepen.

Studio Marsha Wichers

Voor vragen over projecten en voordrachten:

marshawichers@gmail.com

+31 (0)6 14728497

Logo Marsha Wichers.png
  • Gray LinkedIn Icon
  • Facebook
  • Instagram

Praktijk Dokter Marsha Wichers

www.doktermarshawichers.nl

info@doktermarshawichers.nl

Gabriël Metzustraat 48

2316 AJ Leiden

071-2070032

 

Facepositive logo marsha wichers.png
logo-cosmetisch-arts-KNMG-rechthoek-.png